שאלות ותשובות

מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי? כמה זמן נמשך טיפול פסיכולוגי? שאלות אלו ואחרות מעסיקות כל אחד ואחת לפני שהם פונים לטיפול. כאן ניתן לקרוא על שאלות ותשובות נפוצות כדי לסייע לכם לקבל החלטה שתהיה משמעותית עבורכם. לפרטים נוספים ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע לכם בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

.

האם טיפול פסיכולוגי עוזר?

מחקרים מצביעים על כך שטיפול פסיכולוגי מסייע מאוד לבריאות הנפשית והגופנית כאחד. הטיפול מאפשר לכל אחד להבין טוב יותר מהם הצרכים והרצונות שלו לרכוש תובנות חדשות בחיים, דבר המאפשר לכל אחד חופש בחירה גדול יותר כאשר ניצב בפני קבלת החלטות. טיפול פסיכולוגי מטפל במצבים כמו דיכאון, חרדה והפרעות אכילה ובהתמודדות עם קשיים במציאת בן/בת זוג ובתוך מערכת זוגית קיימת. טיפול פסיכולוגי עוזר גם בעת משברים ואירועי חיים כמו: מחלות בריאותיות, פיטורין מהעבודה, אבל, אובדן וגירושין. פרטים נוספים, ניתן לקרוא בקישור הבא

מהן הגישות לטיפול פסיכולוגי?

ישנן מגוון רחב של גישות לטיפול פסיכולוגי: פסיכותרפיה פסיכואנליטית, פסיכואנליזה, טיפול פסיכודינמי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), טיפול נרטיבי, ביופידבק ועוד.

מהם הכללים במפגש הטיפולי?

המפגש הטיפולי מתחיל בדרך כלל כאשר המטופל מספר על הסיבות שבגללן הגיע לטיפול בתקופה הזאת. במידה ואינו יודע להגדיר את סיבת הגעתו, אני מסייע לו להבין אותה וכך ניתן להגדיר יחד את מטרות הטיפול. מניסיוני המקצועי הגדרה ברורה של מטרות הטיפול מגדילה באופן משמעותי את הסיכוי להצלחתו. ישנה גם חשיבות גדולה להגדרת "חוזה טיפולי" המתייחס לגישתי הטיפולית, משך הפגישות, תדירותן ותנאי התשלום.

האם חלה חובת שמירת סודיות רפואית?

חלה חובת שמירת סודיות רפואית על פסיכולוג, עליה אני מקפיד בדומה לחובת שמירת סודיות של רופא. סודיות רפואית מבטיחה שכל מה שנאמר במפגשים נשמר בסודיות בין המטפל והמטופל בלבד.

כמה זמן נמשך טיפול פסיכולוגי?

משך הטיפול מושפע מעוצמת המצוקה הרגשית של מי שפונה לטיפול, הרצון של הפונה להתמקד בבעיה ספציפית או ללמוד ולהבין יותר תהליכים נפשיים לעומק. מניסיוני, בחלק מהפניות ניתן לספק מענה באופן קצר וממוקד ובחלק מהפניות הטיפול עשוי להימשך על פני תקופה ארוכה יותר. לרוב, טיפול מתקיים אחת לשבוע. מניסיוני המקצועי, הצלחת הטיפול מושפעת גם מהמוטיבציה של המטופל להתמיד ולרצות לעשות שינוי בחייו. פרטים נוספים, ניתן לקרוא בקישור הבא

.

האם טיפול תרופתי פותר בעיות רגשיות ונפשיות?

טיפול תרופתי אינו פותר בעיות נפשיות אולם עשוי להקל על סימפטומים כמו במצבים של דיכאון וחרדה. מחקרים מראים ששילוב של נטילת טיפול תרופתי במקביל לטיפול פסיכולוגי עשויים לגרום לשינוי משמעותי.

האם פסיכולוג רשאי לתת טיפול תרופתי?

פסיכולוג אינו רשאי לתת טיפול תרופתי. רק פסיכיאטרים שהם רופאים המומחים לטיפול בהפרעות נפשיות רשאים לספק מרשמים לתרופות אולם, כיום בחלק מהמקרים גם רופאי משפחה מספקים טיפול תרופתי כמו במצבים של דיכאון וחרדה.

פסיכותרפיה למבוגרים – מתי לפנות לטיפול פסיכולוגי?

הסיבות מתי לפנות לטיפול פסיכולוגי מגוונות וסובייקטיביות, לרוב אנשים פונים לטיפול כאשר נמצאים במשבר אקוטי ועוצמת המצוקה שלהם גבוהה. בחלק מהפניות הסיבה ידועה וממוקדת ולרוב מספר המפגשים קצר. חלק מהפונים מדווחים על סימפטומים כמו "תקיעות", מבוי סתום, בדידות וריקנות פנימית  –  מקרים מעין אלו מצריכים לסייע לפונה להבין מהי הבעיה בגינה פנה לטיפול. ישנם המדווחים על תחושות של דיכאון, חרדה דימוי עצמי, פוסט טראומה והפרעות אכילה. המצוקה יכולה להופיע גם על רקע קשיים בינאישיים –  קושי במציאת בן/בת זוג, קשיים בתוך מערכת זוגית וקשיים בקשר עם בני-המשפחה. פניות בעקבות משברים ואירועי חיים כמו אבל, אובדן, מחלות בריאותיות מגבילות, פיטורין מעבודה וגירושין. מניסיוני המקצועי תמיד ישנם מסבר גורמים שמשתלבים יחדיו וגורמים למצוקה רגשית. מהו  טיפול פסיכולוגי? ושאלות נוספות, ניתן לקרוא בקישור הבא

מתי כדאי לפנות לטיפול בדיכאון?

הפניה לטיפול עשויה להיות משמעותית בעקבות אובדן ממשי כמו: חוסר יכולת להתגבר על אובדן אדם יקר שנפטר, פיטורין כואבים מהעבודה וחוסר מעש בעקבותיו וגם בעקבות פגיעה גופנית או מחלה שהמשמעות שלהם מתבטאת בפגיעה או בחוסר היכולת לשלוט בגוף שפוגע במצב הרוח. הפניה לטיפול יכולה להיות גם עקב אובדן של דבר בעל משמעות סמלית כמו תחושת אובדן על רעיון שאינו בר מימוש למשל, רצון עז לעשות מעבר דירה מבניין ביישוב עירוני למושב עם בית פרטי. מהם הגורמים לדיכאון? סוגי דיכאון? אלו, ושאלות נוספות על טיפול בדיכאון בקישור הבא

מתי כדאי לפנות לטיפול בחרדה?

חרדה עשויה להיווצר או להתגבר במהלך החיים מסיבות שונות ומגוונות: כתגובה לאירוע חיצוני כמו טראומה בעקבות פגיעה מינית או פיגוע חבלני, בעקבות קונפליקט נפשי ביחסים בין אישיים המתבטא למשל ביחסים מתוחים עם שני ההורים או דאגנות מפני סכנה עתידית. "מה יהיה אם..." המבטא למשל דאגה בלתי פוסקת לבני המשפחה בהינתן שאין בעיה מיוחדת. המטרה המרכזית בטיפול הפסיכואנליטי בחרדה היא לאתר את "מצבי הסכנה", כלומר לקשר בין המחשבות או הזיכרונות מהאירוע המאיים לרגשות הנלווים כדי לפרוק את האנרגיה ולהשתחרר מהחרדה. מהם הגורמים לחרדה? מהם הסוגים השונים של הפרעות חרדה? אלו, ועל טיפול בחרדה ניתן לקרוא בקישור הבא

מהי הפרעת אכילה?

הפרעת אכילה היא ביטוי של קונפליקט נפשי המערב אכילה עם הגוף וחיי הנפש ומתבטא בסימפטומים רגשיים אופייניים כמו: עיסוק במראה החיצוני ומשקל הגוף וישנה פגיעה משמעותית בדימוי העצמי והגופני. לרוב היא מלווה בדחפים חזקים ותחושות של הרס עצמי, פחד ואשמה. מהם הגורמים להפרעות אכילה? טיפול בהפרעות אכילה ועוד, ניתן לקרוא בקישור הבא

מתי כדאי לפנות להדרכת הורים?

כאשר מופיעים סימפטומים שונים בעצמה גבוהה ועל פני זמן ממושך או פרצו בין רגע כמו בעיות התנהגות או גירושי ההורים וההורים אובדי עצות לאחר שניסו לטפל בבעיה וכשלו. הדרכת הורים היא צורת התערבות חינוכית בעיקרה המוכרת ביותר להורים והיא מתמקדת בהדרכה מעשית וממוקדת ותפקידה להבטיח תמיכה רגשית ומעשית רציפה לטיפול בילד ומכוונת להורות יעילה ומשמעותית. לפרטים נוספים מתי כדאי לפנות להדרכת הורים ניתן לקרוא בקישור הבא

מתי כדאי לפנות לטיפול במתבגרים?

הסערה הרגשית והשינויים הרבים האופייניים לגיל ההתבגרות גורמים למתחים, לחצים ומערערים את האיזון הרגשי. אלו עשויים לעורר או להגביר פחדים וחרדות קיימים או להוביל למצוקות רגשיות חדשות שעשויה להוביל למצבי דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה ועוד. מהם המאפיינים של גיל ההתבגרות? ושאלות על טיפול במתבגרים בקישור הבא

מתי כדאי לפנות לטיפול רגשי לילדים?

כאשר נוצרים מתחים וחוסר נחת של הילד הנטייה הטבעית שלו היא לפרוק באמצעות ביטוי בפעולה (נקרא acting out). הסימפטומים באים לידי ביטוי בבעיות התנהגות, הימנעות מקשרים חברתיים, תלונות על כאבים גופניים ושינויים בהרגלי האכילה והשינה ועוד. כאשר המצוקה הרגשית מתגברת מומלץ לפנות להתייעצות מקצועית. להמשך קריאה על טיפול רגשי בילדים, טיפול במשחק (Play Therapy) ועוד, ניתן לקרוא בקישור הבא

מתי כדאי לפנות לטיפול זוגי?

לרוב פנייה לטיפול זוגי באה בעקבות שני נושאים מרכזיים שיוצרים מחלוקות בזוגיות ומשפיעים האחד על השני באופן הדדי והם: מאבקי כוחות ושליטה (מי קובע? מי מחליט?) ובעיות בתקשורת (חוסר הקשבה, וויכוחים ופגיעה רגשית באחר). לגורמים אלו עשויים להתווסף סימפטומים נוספים כמו: מחלוקות ואי הסכמות על גידול הילדים, חשק מיני שלא מסופק, גילוי רומן מחוץ לקשר הזוגי ומעברים ושינויים במבנה המשפחתי כמו למשל לידת תינוק. פעמים רבות טיפול זוגי הוא מוצא אחרון לפני פרידה לפרטים. נוספים על טיפול זוגי בקישור הבא

מתי פונים לטיפול משפחתי?

טיפול משפחתי מתייחס למשפחה כיחידה אחת. הורים פונים לטיפול משפחתי כאשר ישנם ליקויים בדפוסי התקשורת וקונפליקטים ביחסים בין בני המשפחה. מטרת הטיפול המשפחתי לסייע לבני המשפחה ליצור תקשורת משמעותית שתאפשר לשפר את התפקוד של כל אחד מבני המשפחה. פרטים נוספים בקישור הבא

דימוי עצמי – מתי כדאי לפנות לטיפול?

דימוי עצמי הוא תהליך שנוצר בהזדהות עם בני משפחה, חברים ובהשפעות תרבותיות שעשוי לגרום למצוקות רגשיות אך יכול לקבל מענה משמעותי בטיפול. לקריאה על הגורמים לפגיעה בדימוי העצמי, וטיפול בדימוי עצמי בקישור הבא

PTSD - מתי פונים לטיפול?

השאלה "למה זה קרה לי?" או "למה הוא עשה לי את זה?" נשארת תמיד ללא מענה ומפגישה את כל מי שעבר טראומה עם תחושות של חוסר אונים. טראומה נחווה כמצב המסכן את שלמות הגוף והנפש, והמציאות של האדם נחתכת או נקטעת באופן פתאומי מבלי שיוכל לתאר אותה במילים. התגובה לאירוע הטראומטי בזמן התרחשותו לרוב מאופיינת בחוסר אונים, ופחדים עזים. מהם הסימפטומים המאפיינים PTSD? כיצד מטפלים ב - PTSD ופרטים נוספים בקישור הבא

דיכאון אחרי לידה – מתי כדאי לפנות לטיפול?

דיכאון לאחר לידה מתייחס לטווח רחב של מצוקות רגשיות ועשוי לפרוץ עקב סיבות הקשורות בתחושות של אובדן באופן ישיר או עקיף ללידה או השילוב ביניהם. כך למשל אישה שנוטה לפרפקציוניזם מתוסכלת מאוד שהטיפול בילד מונע ממנה לסדר ולנקות את הבית כפי שנהגה בעבר. פרטים נוספים על דיכאון אחרי לידה בקישור הבא

מהי OCD - הפרעה טורדנית כפייתית?

הפרעה המאופיינת בחדירה של מחשבות ודימויים למוחו של האדם באופן בלתי נשלט. מרבית האנשים משתמשים בטקסים כפייתיים כדי להפחית חרדה ולהימנע מתחושות של בושה וגועל. הפרעה טורדנית כפייתית או בקיצור OCD נוצרת בעקבות הדחקה של תכנים תוקפניים ומופיעה במגוון צורות ובדרגות חומרה שונות. לפרטים נוספים על OCD בקישור הבא

דיכאון בגיל ההתבגרות – כיצד מטפלים?

תקופת גיל ההתבגרות  מוכרת וידועה במשברים אישיים, תחושה של חוסר איזון רגשי, חיפוש עצמי ובדיקת גבולות. השינויים שעובר המתבגר לעיתים קרובות מעוררים בו פחד וחרדה ועשויים לגרום לתחושות של דיכאון בגיל ההתבגרות. לפרטים נוספים על דיכאון בגיל ההתבגרות בקישור הבא

.

פחדים וחרדות של ילדים – מתי כדאי לפנות להתייעץ?

רעשים חזקים, חרדת נטישה ופחד מפני זרים הם דוגמאות מוכרות לפחדים וחרדות שאמורים לחלוף עם הגיל. יחד עם זאת, ילדים עשויים לפתח חרדות כתגובה לאיום פנימי לא מוכר, למשל הורים המעבירים לילד מסר שהעולם מסוכן, מגוננים ורודפים אחריו ומונעים את עצמאותו. חרדה אצל ילדים עשויה להיווצר גם כאשר הילד מפחד מהדחפים של עצמו, דבר שיכול להתבטא בתלונות על מפלצות ורעשים בלילה. לפרטים נוספים על פחדים וחרדות של ילדים בקישור הבא

הורות ללא אשמה – האם אפשר לגדל ילדים מבלי להרגיש אשמה?

אנו חיים בעידן שהצרכים של ילדינו הפכו להיות המוקד של כל משפחה. הצורך של מרבית ההורים להיות מושלמים לצד חוסר הבנה שלא ניתן לעולם לספק את כל הצרכים של ילדיהם גורם להם ליפול למלכודת כל פעם מחדש. הם מסתובבים עם תחושות של אשמה שבאה לידי ביטוי בכעס, אכזבה, עצבנות, תסכול ותשישות. באופן פרדוקסלי גם הילדים מפסידים מעמדה זו של הוריהם. המפתח לגידול ילדים טמון בשאלה שכל הורה מציב לעצמו אם הגבולות הם לגיטימיים או לא. ניתן לגדל את הילד ללא רגשות אשם. איך מתנהלים ללא רגשות אשם בהורות? ולהמשך קריאה על הורות ללא אשמה בקישור הבא

מהי חרדת בחינות?

חרדת בחינות היא תוצאה של עומס רגשי ומחשבות בלתי פוסקות בעלות תוכן של דאגה מחשש להיכשל בשילוב סימפטומים גופניים. אחת התלונות הנפוצות היא תחושה של "בלק אאוט". החרדה לרוב נוצרת עקב תחושת לחץ עצמי וציפיות ההורים, חברים וסביבת הלימוד, נוקשות וביקורתיות ונטייה לפרפקציוניזם. לטיפול בחרדת בחינות בקישור הבא

.

מהי אישיות אובססיבית כפייתית – OCPD?

אנשים שפיתחו אישיות אובססיבית מצפים מעצמם ומהסביבה שכל דבר שהם רוצם יתבצע בצורה מושלמת. הם נוטים להיות נוקשים ופרפקציוניסטים בכל תחום בחייהם. הם עסוקים ברשימות, סדר, ארגון ולוחות זמנים. מקפידים מאוד על סדר וניקיון, יורדים לפרטים הקטנים לכן מתקשים בקבלת החלטות. פרפקציוניזם ונוקשות הינה חלק דומיננטי באישיות שלעיתים קרובות פוגעת גם ביחסיהם הבין אישיים. להמשך קריאה על OCPD בקישור הבא

.

נשארת עם שאלות ללא תשובות? לפגישת היכרות ניתן ליצור עימי קשר בקישור הבא ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו.

שאלות ותשובות על טיפול פסיכולוגי
פסיכולוג מומחה ופסיכותרפיסט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
whatsapp icon