פסיכותרפיה למבוגרים

בטיפול בגישה הפסיכואנליטית המטרה המרכזית היא לאתר את שורש הבעיה, לסייע למטופל להפוך תכנים לא מודעים בחיי הנפש למודעים ונגישים למחשבה. לאתר את מקורות החרדה כדי לגייס את כוחותיו להקל על הסבל והכאב הנפשי.

"פסיכותרפיה" היא מילה ביוונית שמשמעותה: טיפול נפשי ("פסיכו" = נפש/  "תרפיה" = טיפול). היא מוכרת לנו גם בשמות טיפול נוספים כמו: טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכואנליטי, טיפול פסיכודינמי וטיפול נפשי. הגישה הפסיכואנליטית שעל עקרונותיה מושתת הטיפול הפסיכולוגי פותחה ע"י זיגמונד פרויד הפסיכואנליטיקאי שנחשב "לאבי הפסיכולוגיה המודרנית". התיאוריה ושיטת הטיפול הפסיכואנליטית נפוצה מאוד בקרב פסיכולוגים בעולם המודרני וממנה התפתחו מגוון שיטות טיפול נוספות. הגישה הפסיכואנליטית היא שם כולל למספר זרמים של טיפול נפשי בפסיכואנליזה שהמשותף לרובם היא תפיסה כי לכל אדם עולם פנימי לא-מודע המושפע מדחפים, קונפליקטים, חלומות, משאלות ופנטזיות המשפיעים על הרגש וההתנהגות המודעת בחיי היומיום.

.

לשאלות נוספות על טיפול פסיכולוגי או לפגישת היכרות ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע לכם בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

.

מהו טיפול בגישה הפסיכואנליטית?

הגישה הפסיכואנליטית מתבססת על הנחה שבריאות נפשית תקינה מושפעת בעיקר מהיחסים הבינאישיים המתפתחים בין הילד לבין ההורים והסביבה הקרובה במיוחד במהלך שנת חייו הראשונה. ההפנמות וההזדהויות עם דמויות משמעותיות אלו מהעבר משפיעים על יצירת היחסים הבינאישיים בהווה עם משפחתו הקרובה, ביחסים זוגיים, קשרים חברתיים, עבודה ואחרים. לפי הגישה הפסיכואנליטית המצוקה של האדם שנחווית בהווה משוחזרת בלשונו של פרויד בצורה של "חזרה כפייתית"  מהעבר. חוסר היכולת של האדם לשלוט במצב ספציפי בהווה מושפע מפגיעה או קושי שחווה בעבר ונותר בלתי פתור. אותו עניין בלתי פתור נקרא בהמשגה הפסיכואנליטית קונפליקט נפשי שנוצר באופן כללי מסיבות ואירועי חיים שונים שלא נפתרו ועברו תהליך של הדחקה. מנגנון ההדחקה עוזר בהפחתת תחושות של אי-נחת וחרדה כדי להימנע מהעלאת התכנים המאיימים למודעות. פעולת ההדחקה היא חד פעמית, אולם האדם משקיע אנרגיה נפשית באופן מתמיד כדי לשמור את התכנים המאיימים במצב מודחק. הדחקה היא מנגנון יעיל ומסוכן כאחד מאחר ומהלך של הדחקה מנתק את המנגנון הנפשי "אגו" מתכנים מודעים בחיי הנפש, דבר שעשוי להגביל ולפגוע בהתפתחות ובעיצוב האישיות של האדם ובאופן שבו הוא יתפוס את המציאות העכשווית שלו. השימוש בהדחקה ובמנגנוני הגנה נוספים מוביל ליצירת סימפטום נפשי מאחר וה"אגו" לא מצליח להתמודד עם תביעות שני מנגנוני הנפש האחרים, מצד אחד ה"איד" ומהצד השני ה"הסופר אגו".

.

סימפטום שמטריד את האדם כמו למשל הפרעות אכילה וטקסים אובססיביים אינו הבעיה הרגשית האמתית שגורמת לסבל אלא דרך להצביע על מצוקה רגשית לא מודעת

.

המקור של הבעיה אינו ידוע אבל הסימפטום מצריך פירוש או פענוח בטיפול כדי לפתור אותה. פירוש מוצלח עבור המטופל הוא הבסיס לשינוי ונקרא תובנה, המאפשר חופש גדול יותר לנהוג אחרת בקבלת החלטות. הפירוש מקל על הסבל, עוזר למטופל להתגבר על המחסומים הפנימיים כדי להתקדם בחיים, למצוא משמעות וליצור שינויים בעולמו הפנימי וביחסיו הבינאישיים.

.

מהי הטכניקה הטיפולית בגישה פסיכואנליטית?

עקרון יסודי לפי הגישה הפסיכואנליטית הוא שלכל אדם תהליכים נפשיים שחלקם מודעים ורבים אחרים לא מודעים, שעברו הדחקה גורמים לסבל וכאב ומשפיעים על קבלת ההחלטות בחיי היומיום. טיפול בגישה הפסיכואנליטית מתבסס על טיפול באמצעות דיבור המשמש להעלאת אותם תכנים לא מודעים, לשיים ולהפוך אותם מודעים ונגישים למטופל. לאחר שנים רבות של מחקר מצא פרויד שאסוציאציות חופשיות היא הטכניקה הטיפולית שגורמת לשינוי משמעותי ביותר בחיי הנפש דרכו כל מטופל יכול ללמוד באופן עמוק ומשמעותי יותר על עצמו, על מחשבותיו ורגשותיו. הטכניקה עובדת כך שבמהלך הפגישה האנליטית המטופל מתבקש לדבר בצורה חופשית על כל נושא שהוא רוצה או לחלופין להעלות באותו הרגע כל אסוציאציה קופצת שחלפה בראשו מבלי לחשוב ולנסות לצנזר אותה. עקרון שני וחשוב מאוד קשור ליחסי מטפל מטופל. מטופל שמגיע באופן סדיר לקליניקה ומשתף את המטפל בחיי הרגש גורם ליצירת קשר שנקרא בהמשגה הפסיכואנליטית העברה. יחסים אלו משמעותיים להבנת עולמו הפנימי ודרך הקשר האישי שנוצר המטופל נחשף בהדרגה לעולמו הפנימי ולקונפליקטים הנפשיים שמלווים אותו כיום. יחסי העברה מאפשרים למטופל לדבר ו"להשליך" על המטפל תכנים רגשיים מפחידים ומאיימים כמו רגשות עזים של תשוקה, כאב, חרדה, דיכאון וצער דרכם המטופל משחזר את היחסים הבעייתיים שנוצרו בעיקר עם ההורים ולטפל בהם.

.

לאיכות הקשר הנרקם בין המטפל למטופל בטיפול הפסיכואנליטי ישנה השפעה גדולה ומשמעותית על הצלחת הטיפול

.

עקרון שלישי קשור לעבודת הפרשנות, פענוח והבנת הבעיות ביחסים מהעבר, ומספק עבור המטופל תובנות חדשות לגבי הסיבות לקשייו על מנת שיוכל לעשות שינוי בעולמו הפנימי וביחסים הבינאישיים בהווה. מניסיוני הטיפול הפסיכואנליטי אינו חייב להתמקד בהבנת היחסים מהעבר וניתן לטפל דרך תכנים הנוגעים ליחסים גם בהווה. עקרון משמעותי נוסף בטיפול בגישה הפסיכואנליטית הוא להפנות את הקשב למטופל ללא דעות קדומות, ביקורת או שיפוטיות בכדי לאפשר לו להרגיש בנוח לדבר על כל עניין בכדי לאתר את הרצונות והתשוקות שלהם ולכוון אותו לפעול על-פיהם.

לכל שאלה תשובה!!

מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי? כמה זמן נמשך טיפול פסיכולוגי? שאלות אלו ואחרות מעסיקות כל אחד ואחת שפונה לטיפול. ניתן לקרוא כאן מספר שאלות ותשובות נפוצות כדי לסייע לקבל החלטה שתהיה משמעותית עבורך. לפרטים נוספים ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע לכם בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי?

הסיבות מתי לפנות לטיפול פסיכולוגי מגוונות ומושפעות מסימפטומים, מצוקות רגשיות ומעוצמת המצוקה שהאדם נתון לה. בעבר הייתה תפיסה תרבותית שגויה שאדם הפונה לטיפול פסיכולוגי הוא "משוגע" שסובל ממחלה נפשית. כיום אנו חיים בעידן מודרני המאופיין במודעות עצמית ושאיפה מתמדת למימוש עצמי ושיפור איכות החיים. התפיסות החברתיות השתנו ורבים פונים לטיפול פסיכולוגי באותה מידה שהם פונים לרופא משפחה או רופא מומחה לצורך טיפול בצרכיהם הבריאותיים.

אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי מסיבות שונות לעיתים הסיבה לפנייה לטיפול ידועה וממוקדת. ברוב הפניות לטיפול המצוקה קשורה לעולמו הפנימי וצריך לסייע למטופל להבין את הקשיים שהוא סובל מהם. רבים מאלו הפונים ללא סימפטום או בעיה מוגדרת מתלוננים על תחושות שונות כמו "תקיעות", מבוי סתום, בדידות וריקנות פנימית. חלקם רוצים לטפל במצבים שונים כמו דיכאון, חרדה דימוי עצמי, פוסט טראומה והפרעות אכילה. המצוקה יכולה להופיע גם על רקע קשיים בינאישיים במציאת בן/בת זוג, קשיים בתוך מערכת זוגית (טיפול זוגי) וקשיים בקשר עם בני-משפחה (טיפול משפחתי). אחרים פונים לקבלת עזרה ותמיכה במהלך משברים ואירועי חיים כמו אבל, אובדן, מחלות בריאותיות מגבילות, פיטורין מעבודה וגירושין.

.

כיצד מתנהל המפגש הטיפולי?

המפגש הטיפולי מתחיל בהצגה עצמית ודיווח המטופל על הסיבות שבגללן הגיע לטיפול. בהתאם לסימפטומים המדווחים נבנית יחד אתו "ברית טיפולית" המגדירה את מטרות הטיפול.  המטופל מגדיר את השינויים שהיה רוצה להשיג במהלך המפגשים. בנוסף, נבנה "חוזה טיפולי" – המסביר את הכללים של המפגש הטיפולי: התייחסות לגישה הטיפולית של הפסיכולוג, משך הפגישות, תדירותן ותנאי התשלום.

האם חלה על הפסיכולוג חובת סודיות רפואית?

חלה סודיות רפואית על הפסיכולוג המטפל בדומה לביקור אצל רופא. סודיות רפואית מבטיחה למטופל שהתוכן המילולי הנאמר בקליניקה נשמר בסודיות ע"י הפסיכולוג.

כמה מפגשים נדרש בכדי לסיים טיפול בהצלחה?

זוהי שאלה נפוצה. מספר המפגשים מושפע מחומרת הסימפטומים והמצוקה הרגשית שבגללה הגיע האדם לטיפול. ישנם מקרים שבהם ניתן לספק מענה באופן קצר וממוקד ובמקרים הטיפול עשוי להימשך על פני תקופה ארוכה יותר. יחד עם זאת, לתפיסתי ההגעה לטיפול זה עניין של בחירה חופשית וכל מטופל מחליט מתי הוא עוצר או מסים את הטיפול. הצלחת הטיפול מושפעת מהמוטיבציה והרצון של המטופל להגיע באופן סדיר לטיפול ולהתנהל אל מול הקונפליקטים האישיים ובינאישיים העולים במהלך המפגשים.

.

האם פסיכולוג רשאי לתת תרופת?

פסיכולוג אינו רשאי לתת טיפול תרופתי. פסיכיאטרים הם רופאים המתמחים בטיפול בהפרעות נפשיות והם היחידים הרשאים לספק מרשמים לתרופות. עם זאת, כיום בחלק מהסימפטומים הנפשיים כמו דיכאון וחרדה רופאים נוספים כמו רופאי משפחה רשאים לספק טיפול תרופתי. טיפול תרופתי פעמים רבות עשוי להקל בחומרת הסימפטומים, אך אינו פותר את הבעיה וכדי לטפל בסיבות ובגורמים למצוקה הרגשית מומלץ לשלב במקביל טיפול פסיכולוגי.

האם טיפול תרופתי פותר בעיה פסיכולוגית?

לצערנו עדיין לא! אין תרופת קסם שפותרת בעיות נפשיות. יחד עם זאת, טיפול תרופתי מסייע מאוד בהקלה על סימפטומים כמו במצבים של דיכאון וחרדה. מחקרים מראים שנטילת תרופות במקביל לטיפול פסיכולוגי עשויים לספק הקלה משמעותית. לשאלות ותשובות נוספות בקשר לטיפול ניתן ללחוץ על הקישור שאלות ותשובות

דוגמאות לסיפורי מקרה מהקליניקה

סיפורי מקרה מהקליניקה: מטופלת החווה עמדת "קורבן" ביחסים בינאישיים. בחורה בשנות העשרים לחייה פנתה לטיפול עקב משבר ביחסים עם בעלה וההורים. במהלך הטיפול דווחה על קושי להתאפק ונטייה להתפרץ, קשיים בניהול שיחה עם הבעל ונטייה לעשות כל מה שהוריה מבקשים ממנה. בטיפול השינוי התרחש כאשר הצליחה להבין כי היחסים שאפיינו את תקופת ילדותה שבהם הייתה עושה כל מה שמבקשים ממנה עד כדי ויתור עצמי משוחזרים כיום ביחסים שלה עם בעלה. במהלך המפגשים המטופלת הצליחה להשתחרר מעמדה קורבנית זו ולאפשר לעצמה מקום שווה ביחסים עם בני משפחתה.

מקרה נוסף מהקליניקה: בחורה המזדהה עם האב ובוחרת בבן זוג בוגדני. אישה במהלך שנות השלושים לחייה הנמצאת בזוגיות עם גבר אלים מזה מספר שנים. במהלך הטיפול עלו תכנים רגשיים מתקופת הילדות שהצביעו על חשיפה לקשר עם אב אלים ורודני. אותה בחורה שחזרה את היחסים עם אביה ע"י קשר זוגי עם גבר אלים וכוחני שנהג לפעול באופן דומה לאביה ביחסים אתה. לאחר זיהוי הבעיה וההבנה לגבי אופי הקשרים שבחרה לעצמה, החליטה להיפרד מבן זוגה. במהלך הטיפול רכשה לעצמה השכלה אקדמית, יצרה קשרים בין אישיים משמעותיים ובהמשך גם מצאה לעצמה חבר לחיים. היא הגדירה אותו כ"גבר של חייה", והיחסים ביניהם התאפיינו בכבוד והדדיות.

.

נשארת עדיין עם שאלות על טיפול פסיכולוגי? לפגישת היכרות ניתן ליצור עימי קשר בקישור הבא ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו.

פסיכותרפיה למבוגרים
פסיכותרפיה למבוגרים ע
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support