טיפול רגשי לילדים

ילדים הנמצאים במצוקה רגשית מסיבות שונות עשויים להגיב במגוון בעיות התנהגות. כיצד ניתן לסייע להם? זיהוי הבעיה וניסוח המצוקה הרגשית עבור הילד במילים פשוטות מפחיתים חרדה ומסייעים בפתרון הבעיה.

ילדים מתמודדים עם מצוקות רגשיות כבר מגיל צעיר כאשר ברוב המקרים הבעיות חולפות ללא צורך בהתערבות טיפולית. כאשר הם נמצאים במצב של מצוקה רגשית הם נוהגים לבטא אותה בד"כ בדרכים לא מילוליות מאחר ולרוב אוצר המילים שלהם נמוך ויכולת החשיבה עדיין אינה מפותחת מספיק להעביר את המסר באופן מילולי. סימנים למצוקה רגשית באופן לא מילוי באים לידי ביטוי במגוון דרכים: באמצעות בעיות התנהגות, ירידה בתפקוד הלימודי, תלונות על כאבים גופניים (כאבי בטן, כאב ראש) ושינויים בהרגלי האכילה והשינה. המסגרת הטיפולית מספקת לילד מקום בטוח המספק מענה לקשייו באמצעות משחק, הקשבה, דיבור ואמפתיה, במטרה לעזור לו להשליט סדר בחיי הנפש. טיפול רגשי לילדים מלווה בדרך כלל בהדרכת הורים. במהלך מפגשי ההדרכה ההורים שהם הדמויות המשמעותיות ביותר נחשפים לבעיות של הילד כדי שיוכלו להבין אותו טוב יותר, ההדרכה מסייעת להם למצוא את הדרכים כיצד להתנהל אתו, לתמוך ולסייע לו לעשות שינוי.

.

לשאלות נוספות על טיפול רגשי לילדים או לפגישת היכרות ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע לכם בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

 

התפתחות פסיכולוגית - נקודת מבט פסיכואנליטית

התפיסה הרווחת כיום היא כי שלבי ההתפתחות של ילדים מושפעת משני תחומים מרכזיים: התחום הביולוגי (תורשה) והתחום הפסיכולוגי (סביבה). התחום הביולוגי מתייחס למטען הגנטי שהתינוק הגיע אתו לעולם וכולל בין השאר טמפרמנט/ מזג מולד, ותכונות אישיות. התחום הפסיכולוגי מתייחס לעולמו הפנימי וליחסים הבינאישיים שהילד יוצר עם הסביבה. לפי הספרות המקצועית שני התחומים מתפתחים באופן עצמאי וגם משפיעים האחד על השני. בתחום הפסיכולוגי, פסיכואנליטיקאים מפורסמים כמו זיגמונד פרויד, דונלד ויניקוט, מרגרט מאהלר, ואריק אריקסון התייחסו בהרחבה לשלבי ההתפתחות של ילדים: חלקם הדגישו את חשיבות הבנת העולם הפנימי של הילד ואילו אחרים הדגישו את חשיבות הקשר בין הילד והוריו.

.

לעולם לא ניתן לספק דחף של ילד שתמיד יתלונן שרוצה עוד ויביע חוסר סיפוק כלפי ההורים שאינם אוהבים אותו כדי לעורר אצלם תחושות אשמה

.

לעולם לא ניתן לספק את הדחף של הילד שתמיד יתלונן ויביע חוסר סיפוק כלפי ההורים ולא צריך להיבהל גם לאחר מספר מתנות שקיבל שהוא ממשיך לדרוש עוד. ויניקוט הדגיש את התהליך הבין-אישי כמרכזי להתפתחות התינוק באמצעות "אם טובה דיה" שצריכה להיות מסוגלת לספק מענה לצרכיו הפיזיים והרגשיים מבחינת הזנה, מגע, קשר העין והיכולת להתפעל ממנו. מאהלר מבחינה התפתחותית הצביעה על הקונפליקט של נפרדות ועצמאות כתהליך שמעלה פחדים וחרדות לילד הצעיר. מצד אחד הילד רוצה להיות תלוי באם ורוצה להתמזג איתה אך הוא רוצה גם להרגיש נפרד ממנה, והתנועה שהוא עושה בין התחברות ונפרדות משמעותית עבורו לתהליכים של צמיחה וגדילה. אריקסון, שם דגש על התפתחות הילד בהקשר החברתי. לתפיסתו ילד העובר את שלבי ההתפתחות בצורה תקינה יהיה מסוגל לפתח אמון בסביבתו הקרובה, ליצור יכולת לנפרדות ועצמאות, ליזום, להציב מטרות ולהצליח בביצוע משימות בבי"ס. מעבר תקין של שלבי ההתפתחות מסייעים לילד לרכוש לעצמו זהות עצמאית ונפרדת מהוריו במהלך תקופת גיל ההתבגרות.

.

הבסיס המשותף לרוב הפסיכואנליטיקאים הוא הבנה שבריאות נפשית תקינה קשורה ליחסים המתפתחים בין הילד להוריו במיוחד במהלך השנה הראשונה לחייו

.

.מתי כדאי לפנות לטיפול רגשי?

  • חרדות בתהליך של נפרדות ועצמאות המתבטא בקשר תלותי עם ההורים או "הגנת יתר" של ההורים.
  • חרדות המתבטאים ברגרסיה: בכי, הרטבת לילה, הרטבת יום (אנורזיס), התאפקות סביב עשיית צרכים (אנקופרזיס), קשיים בהירדמות ושינה במיטת ההורים.
  • תלונות גופניות חוזרות ונשנות ללא ממצא רפואי כמו כאבי בטן או כאבי ראש.
  • הימנעות חברתית, הסתגרות בבית ההורים וקשיים בהשתלבות במסגרת הגן או בי"ס.
  • קושי להתמודד עם שינויים ומעברים, כך למשל, מעבר מגן לבי"ס, מביה"ס יסודי לחטיבת ביניים, מעבר דירה, הולדת אח ועוד.
  • אכילה מופרזת או אובדן התיאבון. לקריאה נוספת ניתן לקרוא בקישור טיפול בהפרעות אכילה
  • פחדים של ילדים מחושך, מבעלי חיים, מרעש, ומאנשים זרים. לקריאה נוספת ניתן לקרוא במאמר פחדים וחרדות של ילדים
  • שינויים במצב הרוח המתבטאים מחד, בקושי לשאת תסכול, כעס, תוקפנות והתפרצויות זעם, או תלונות על עייפות, ומאידך, באדישות ואובדן אנרגיה (סימפטומים של דיכאון).
  • בעיות התנהגות של ילדים הבאות לידי ביטוי בהתפרצויות זעם או הסתגרות.
  • קשיים בשמירה על הריכוז במהלך השיעור (הפרעת קשב וריכוז).
  • דימוי עצמי ובטחון עצמי נמוך. לפרטים נוספים ניתן לקרוא במאמר טיפול בדימוי עצמי
  • קשיים בתקשורת (אוטיזם).
  • שינויים בדפוסי הנוכחות בבי"ס וירידה בתפקוד ובהישגים לימודיים.
  • הפרעות קשב וריכוז.

 .

ישנם מצבים נוספים בחיים שעשויים לעורר פניה לטיפול כך למשל כעסים ויחסים מתוחים עם ההורה בעקבות התפרקות המבנה המשפחתי, אובדן של אחד ההורים, פגיעה מינית, מצב של פוסט טראומה ומחלה כרונית שהתפתחה.

.

טיפול רגשי לילדים - מהו?

טיפול רגשי בילדים מתחיל לאחר שנערכת תחילה פגישה עם ההורים המדווחים על הסיבה שבגללה הם רוצים, או שהמליצו להם להביא אותו לטיפול. במהלך המפגש עם ההורים ניתן ללמוד על קשייו הרגשיים של הילד ולאחר שהתמונה הקלינית ברורה יותר ניתן להבין את הבעיה הרגשית ולהגדיר את מטרות הטיפול. טיפול רגשי לילדים מתחיל לאחר שהילד קיבל הסבר בנוגע לסיבה שבגללה הגיע לטיפול כדי לגייס את כוחותיו להצלחת הטיפול. ההסבר על הגעתו לטיפול הוא חלק מברית טיפולית שמטרתו לבנות אמון וביטחון במטפל. בחלק מהמקרים שבהם הילדים נמצאים בחרדות קשות, עם בעיות התנהגות, וצורך במשחקי כוח ושליטה הטיפול נעשה בשילוב אחד ההורים.

.

טיפול במשחק (Play Therapy) 

הטיפול במשחק נעשה באמצעות כלים שונים כמו משחקי דמיון, חילופי תפקידים, ומשחקים "חופשיים" כמו: לגו, קוביות, מגנטים, בובות ומשחקים. מניסיוני המקצועי, המשחקים הם הכלי שמאפשר לילד לבטא את מצוקתו הרגשית בצורה הטובה ביותר וכאשר קשייו הרגשיים מקושרים באמצעות דיבור על חיי היומיום הדבר מסייע בפתרון הבעיה. חדר הטיפולים הוא מעין "מגרש משחקים" שאליו הילד משליך את עולמו הפנימי על המטפל לרבות כעסים, תוקפנות, חרדות ומשאלות שגורם להפחית חרדה.

.

.

סיפור מקרה מהקליניקה: ילדה המתקשה למצוא את מקומה במשפחה למרות התמיכה של הוריה. ילדה בת -7 שבפנייה לטיפול ההורים דווחו על שינויים בהתנהגותה לאחר לידת אחיה הצעיר. היא נעשתה תוקפנית כלפיו, החלה להציק והרבתה ליצור דרמות מכל עניין פעוט. מהמפגש עם ההורים התקבלה תמונה של ילדה המרגישה מקופחת. ניכר שהשינוי בהתנהגותה הושפע מהקנאה באחיה הקטן שבחוויה הרגשית שלה תפס את מקומה ואת תשומת הלב שקבלה מהוריה. תחושות אלו עלו גם דרך המשחק בו ביטאה פעמים רבות עמדה מקופחת כלפי המטפל בכך "שיש לו" ולה אין. באמצעות תהליך ההדרכה הוריה הבינו את תחושות התסכול הקשות של הילדה, למדו להגיב כלפיה באמפתיה ומצאו דרכים חדשות לאפשר לבתם להרגיש מיוחדת ולקבל מהם חום ואהבה. השינויים שעשו ההורים במקביל לטיפול וההדרכה סייעו לה להרגיש שייכת ואהובה..

.

נשארת עם שאלות על טיפול רגשי לילדים? לפגישת היכרות ניתן ליצור עימי קשר בקישור הבא ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו.

 

טיפול רגשי לילדים
פסיכולוג חינוכי מומחה ופסיכותרפיסט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support