הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)

הפרעה טורדנית כפייתית שייכת לקבוצת הפרעות חרדה המתפתחת כתוצאה מקונפליקטים הנוגעים למאבקי שליטה בתקופת הילדות המוקדמת. המטרה המרכזית בטיפול היא לסייע להבין את המקור של הבעיה כדי להשתחרר ממנה או לכל הפחות להפחית תחושת חרדה ולגרום להקלה. לשנות או לפחות לעדן את המחשבות והאמונות השליליות, ולנתב תוקפנות כלפי העצמי או הסביבה לעשייה והנאה.

שלומי לוי I פורסם: 12/07/2016

.

האם אתם מכירים את התחושה הזאת שרציתם לבצע פעולה מסוימת ואתם בספק אם עשיתם אותה בפועל? לדוגמה, בדרך לעבודה לפתע קפצה לכם מחשבה: "האם נעלתי את דלת הבית לפני שיצאתי?", או "האם השארתי את הגז דלוק?". מחשבות על מצבים מעין אלו הן מוכרות לנו ועשויות לקרות לכל אחד מאתנו. בד"כ רובנו מסלקים את המחשבה המטרידה לאחר שאנו מזכירים לעצמנו שאנו מבצעים את אותה פעולה על בסיס יומיומי ולכן אין לנו צורך לחזור ולבדוק אותה, נרגעים ומשתחררים מתחושת הספק.

הפרעה טורדנית כפייתית נחשבת להפרעה מגבילה ושכיחה מאוד בקרב האוכלוסייה, היא מופיעה במגוון צורות, בדרגות חומרה שונות ופוגעת באופן משמעותי בתפקוד של האנשים. היא שייכת לקבוצת הפרעות החרדה ורוב הסובלים ממנה סובלים גם מדיכאון.

בקרב אלו הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive Compulsive disorder או  OCD) המחשבות הטורדניות הן מרכיב אובססיבי, שבאות לידי ביטוי בדימויים או דחפים חוזרים ונשנים הנחווים כפולשניים ולא רצויים, שגורמים למצוקה רגשית. ההתנהגויות הכפייתיות שמתבטאות בפעולות חוזרות ונשנות שהאדם מרגיש שנכפה עליו לבצע, כתגובה למחשבות שלו במטרה להפחית חרדה וכדי להרגיש הקלה. בדוגמה שהצגנו לעיל אלו הסובלים מטרדנות כפייתית נוהגים לחזור הביתה ולבדוק שנעלו את דלת הבית והגז ורק לאחר שבדקו מספר פעמים והם משוכנעים שהפעולה בוצעה בהצלחה הם ירגישו הקלה. לרוב, למחשבות הטורדניות נלווים מעשים כפייתיים אך לא אצל כולם ולא באופן תמידי.

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) נחשבת להפרעה בעלת תכנים מגוונים ואובססיות נפוצות המאפיינות אותה מתפתחות סביב נושאים של היגיינה ומחלות כמו פחד מפני לכלוך וזיהום מחיידקים שמוביל לשטיפת ידיים באופן אובססיבי, מוסר, ספקות, אובססיות מיניות ותוקפניות וסביב מערכות יחסים. מחשבות טורדניות סובבות סביב צורך בסימטריה ובסדר ובעיסוק רב בגוף. התנהגויות כפייתיות שכיחות עשויות לבוא לידי ביטוי בבדיקות חוזרות ונשנות, בספירה, רחצה, בצורך לקבל אישור, חזרה על מילים כמו גם צבירת חפצים.

רבים מהסובלים מ-OCD מדווחים על תחושות פנימיות קשות כמו בושה, גועל או אשמה, וזאת משום שהם מבינים באופן הגיוני שהמחשבות והמעשים שלהם אינם רציונליים, כמו גם בגלל הקושי להסביר את ההתנהגות שלהם לסביבה. עקב אותן תחושות קשות רבים מהסובלים מההפרעה נוטים להסתיר את הבעיה כדי לא להיתפס כ"משוגעים". מאחר והם מרגישים מוזרים או שונים אינם נוהגים לפנות לטיפול פסיכולוגי ביוזמתם אלא בדחיפה של בני משפחה או חברים. הפרעה טורדנית כפייתית נחשבת להפרעה נפשית הגורמת לעיסוק רב, לסבל נפשי ומצוקה רגשית הפוגעת בכל תחומי החיים לכן במידה ואתם מזהים סימפטומים המצביעים על ההפרעה אצלכם או אצל קרוביכם מומלץ לפנות לעזרה מקצועית כדי לטפל בבעיה ולמנוע החמרה גדולה יותר בעתיד. הטיפול בקליניקה משלב הבנות מרכזיות מתוך פסיכותרפיה פסיכואנליטית, חקירה מעמיקה של הנפש, לצד הקשבה והבנה את הצרכים של המטופל.

.

. .

לשאלות נוספות על טיפול ב - OCD או לפגישת היכרות ניתן לפנות אליי ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו. ליצירת קשר לחצו כאן

.

.

1. סימפטומים של הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)

הפרעה טורדנית כפייתית כאמור נחלקת לשני מאפיינים מרכזיים: המאפיין הראשון הוא מחשבות טורדניות והמאפיין השני הוא התנהגויות כפייתיות או דחף אובססיבי לבצע פעולות טקסיות המיועדות להפחית חרדה. בחשיבה הפסיכואנליטית מצוקה רגשית נקראת סימפטום המהווה גורם מרכזי שבגללו האדם מגיע לטיפול נפשי. לרוב הסימפטום לא מודע והתלונה בטיפול מתייחסת לתיאור חיצוני כמו עיסוק מוגזם בהיגיינה שהסיבות לכך אינן ברורות. מאחר והסימפטום הוא הציר המרכזי שהטיפול נסוב סביבו ומטרת הטיפול הוא לסייע למטופל להבין מה מסתתר מאחורי ההתנהגות שלו ולכן להבנת הסימפטום חלק משמעותי בהבנת הבעיה וביצירת שינוי.

.

א. סימפטומים של מחשבות אובססיביות

באופן כללי ניתן לומר על הפרעה טורדנית כפייתית שהיא מתאפיינת במחשבות אובססיביות מציקות "שנתקעות", באופן חזרתי שאינו נותן מנוחה. סובלים שמצליחים להתמודד עם המחשבה המטרידה או המאיימת באופן מסוים הם מרגישים חרדה. עם זאת, כאשר העוצמה של החרדה גבוהה הם מוצפים ברגשות ולרוב מגיבים באופן כפייתי כדי להפחית אותה ולהרגיש הקלה. לכך נתייחס בחלק הבא שעוסק בסימפטומים של התנהגות כפייתית.

ספקנות מוגזמת – כולנו מוטרדים ממחשבות שונות מדי יום בעצמה כזו או אחרת שמותירה בנו ספק ולבסוף אנו מקבלים החלטה. בקרב הסובלים מחשיבה טורדנית כפייתית קיים קושי לחיות עם מחשבות שמותירות אותם עם ספק וחוסר הוודאות. לדוגמה, מחשבות הנוגעות לחשש מפני העתיד "אני מפחד שמחר תפרוץ מלחמה ואני בטוח שזה הולך לקרות או אולי יהיה שלום!?". אלו המתקשים לחיות עם חוסר וודאות מרבים לבקש אישור מהסביבה בין אם מבחינה בריאותית "אתה חושב שאני נורמלי או משוגע?" ובנושאים יומיומיים שונים כמו: "האם בחרתי את השמלה הנכונה לחתונה היום?", " האם בחרתי בעבודה שמתאימה לי?", "האם בחרתי את בן הזוג המתאים עבורי?" ו- "האם הסברתי את עצמי כמו שצריך?".

זיהום ו/או היגיינה – מחשבות טורדניות שהסובלים מ- OCD  חוששים לגעת בחפצים, בגוף הפרטי שלהם או בדברים שונים בסביבה כמו ידית של הדלת מפני הידבקות במחלות או זיהום מחיידקים.

צורך בסדר קפדני וסימטריה – מדובר במחשבות מציקות שעוסקות בצורך מוגזם להקפיד על סדר וארגון. רבים מרגישים צורך שהאובייקטים השונים במרחב הבית יהיו מסודרים באופן שהגדירו מראש ובאופן סימטרי. גם בחשיבה ישנה נטייה להקפיד על ניסוח ברור ומדויק.

צורך בדאגה – מחשבות טורדניות שהסובלים מ- OCD מוטרדים באופן אובססיבי סביב דאגה הנוגעת לאירועים בחיי היומיום. לדוגמה, דאגה מפני התפרצות של מחלה קטלנית בגוף כמו סרטן או דאגה בלתי פוסקת לשלומם של בני משפחתם.

תפילה, חזרה על מילים וספירה – מחשבות עם אופי טקסי ע"י שימוש במחשבות אובססיביות להדוף את המחשבות הקיימות, ובדרך הזאת ליצור מעין הסחת דעת. לדוגמה, מתוך אמונה שבמידה ולא יאמר לעצמו "תצליח" הוא ייכשל במבחן או אדם שחוזר על המספר שבע ללא הפסקה אחרת הוא משוכנע שהוא יקבל עונש מאלוהים.

תוקפנות – זוהי מחשבה אובססיבית בעלת אופי תוקפני שעשויה להיות מופנית כלפי אדם המעורר צורך לפעול כלפיו בתוקפנות מבלי להפנות כלפיו אלימות בפועל. לדוגמה, אדם שחש מאוים מפני המנהל האישי שלו בעבודה שאינו מפסיק ללחוץ ולדרוש ממנו לעבוד מהר ויעיל יותר, רואה בדמיונו תמונה או מספר תמונות שהוא קם ומכה את המנהל עד זום דם.

מיניות – מדובר במחשבה אובססיבית בעלת אופי מיני שבה הסובל מ- OCD חש שהוא עלול לבצע מעשה מיני שנוגד את רצונו ולאבד את השליטה על ההתנהגות מבלי לבצע אותה בפועל. לדוגמה, סטודנט באוניברסיטה שנמשך מינית למרצה שלו ורואה בדמיונו כיצד הם מקיימים יחסים מיניים או גבר שנמצא ביחסי קרבה עם מנהלת תחום בעבודתו ונמשך אליה מינית מזהה תמונה בראשו שבאחת מהפגישות שהם מקיימים במשרדו יאבד שליטה על עצמו ויקיים אתה יחסים מיניים בניגוד לרצונה.

.

.

מחשבות אובססיביות אלו מחשבות שמציקות "נתקעות" וחוזרות באופן בלתי פוסק שוב ושוב ולא נותנת לאדם מנוחה

.

.

ב. סימפטומים של התנהגויות כפייתיות

ההתנהגות הכפייתית היא שלב מתקדם לאחר שהאדם כשל בטיפול במחשבה המאיימת והאובססיבית ונאלץ לבצע פעולה טקסית כפייתית שחוזרת על עצמה במטרה להפחית את החרדה. הפעולה אומנם מפחיתה את החרדה במידה מסוימת אולם הדחף האובססיבי נחווה כבלתי נשלט.

צורך לבדוק – זוהי התנהגות אובססיבית שהסובל מ- OCD מרגיש צורך אובססיבי לבצע את "הטקס" הרצוי, כלומר לבדוק שוב ושוב שבצע אותה בצורה מושלמת כמו לדוגמה, נעילת הדלת בבית. פעמים רבות האדם חש שלא בצע את הפעולה באופן מושלם ו"חייב" לחזור על הטקס שוב ושוב כדי להרגיש הקלה ותחושת הוודאות. לדוגמה, אדם שחושש שהבית שלו יישרף כל חצי שעה ניגש לבדוק שברז הגז סגור.

היגיינה וצורך לרחוץ ולנקות – זוהי התנהגות אובססיבית שמאופיינת בתחושה של חוסר ניקיון או זיהום שהאדם חש בעקבות מחשבה שהוא מרגיש לא נקי או נגע במשהו מזוהם המחייב אותו  לשטוף את הידיים ולשפשף אותן פעמים רבות. ההתנהגות האובססיבית יכולה להתבטא גם במקלחות ממושכות או שטיפת הרצפה במטבח מספר פעמים ביום מתוך מחשבה כי הבית חייב תמיד להיות נקי.

אמונות טפלות – זוהי התנהגות אובססיבית שהסובל מ- OCD מונע מאמונות טפלות ופועל לתפיסתו כדי למנוע אסון. לדוגמה, התנהגות אובססיבית שמתבטאת בהליכה על הקווים אחרת משוכנע שאימא שלו תחלה או מתוך מחשבה פתאומית שהולך לפגוע בחבר לעבודה מתופף על גופו מתוך אמונה שהתיפוף ימנע ממנו לפגוע בחבר. בקרב אנשים דתיים אובססיות עשויות להיקשר למחשבות על טקס דתי שלא בוצע כהלכה או מתחושה של טומאה.

סימטריה ודיוק – התנהגות אובססיבית שמונעת מהצורך לדייק על מנת להירגע. כל חפץ צריך להיות ממוקם באופן מדויק במקומו. לדוגמה השולחן בסלון, רק כאשר הוא נראה בדיוק הסימטרי הרצוי הפעולה נפסקת. באופן דומה הקפדה על גיהוץ הבגדים וקיפולם בארון בסדר מסוים.

צורך לאגור – זוהי התנהגות אובססיבית שהסובל מ- OCD מרגיש צורך לאסוף ולאגור חפצים חסרי ערך או ניירות כמו עיתונים ומאמרים שאין בהם שימוש מבלי שיוכל להיפתר מהם.

.

.

התנהגות כפייתית זוהי פעולה שחוזרת על עצמה באופן בלתי נשלט וכפייתי במטרה להפחית חרדה

.

.

2. גורמים להפרעה טורדנית כפייתית

אנו נוהגים להבחין בין גורמים פסיכולוגיים שהינם גורמים פנימיים, וגורמים סביבתיים המשפיעים על הנפש ומהווים גורמי סיכון להתפתחות הפרעה טורדנית כפייתית. גורמים פנימיים מתקשרים לקונפליקטים רגשיים לא מודעים ולא פתורים. לעומת זאת, גורמים חיצוניים מיוחסים לסביבה ובעיקר להשפעה מטיב היחסים עם ההורים. ננסה להבין את אותם הגורמים דרך הבנות מעמיקות מתוך התיאוריה הפסיכואנליטית.

צורך בשליטה  – לפי התאוריה הפסיכוסקסואלית שפיתח פרויד המבוססת על חמישה שלבי התפתחות, השורשים של הפרעה טורדנית כפייתית נזרעים בשלב השני, שנקרא השלב האנאלי ומאפיין גילאים 1-3 שנים. בשלב זה של חייהם הילדים מתחילים להתמודד עם גמילה מצרכים וחינוך לניקיון, דבר שמפגיש אותם עם מציאות שההורים רוצים שהם יתנהגו לפי הכללים שלהם. בתקופה הזאת הילדים הצעירים מפיקים הנאה מעשיית הצרכים, מהשמירה עליהם והיכולת להחליט מתי הם משחררים אותם. למעשה הם מגלים לראשונה שהם יכולים לשלוט בעצמם בצרכים שלהם. הורים שמחנכים לגמילה מצפים מילדיהם לעשות את הצרכים בשירותים וגם לאיפוק כאשר אינם יכולים לספק עבורם מענה לעשיית צרכים באופן מידי. כאשר האווירה בבית נעימה, היחסים בין ההורים חיוביים והילדים לא נחשפים לקונפליקטים ביניהם הם מרגישים שליטה על חייהם ואין להם צורך להתנגד להוריהם ועוברים את השלב הזה בחייהם בהצלחה. באופן הזה הסיכוי לפתח הפרעה טורדנית כפייתית בעתיד יורד בצורה משמעותית.

פחד ואשמה מההורים – הבעיה עשויה להיווצר כאשר הילדים מפיקים הנאה ומסרבים להיענות לדרישות המציאות בגלל מצוקה רגשית בבית שמבחינה רגשית (וסמלית) מאלצת אותם "להחזיק הכול בפנים" מחשש להתפרצות של חרדה מהתמודדות עם הוריהם. לרוב מדובר בהורים שיש להם צורך גדול בשליטה שבעצמם קפדניים מאוד, אינם גמישים בחשיבתם ודורשים מילדיהם לעשות את צרכיהם בשירותים בדרך שלהם בלבד. באופן הזה נוצר קונפליקט ביחסים עם ההורים, קונפליקט שנקרא בהמשגה של פרויד בשם "אהבה-שנאה": באופן כללי ניתן לומר כי השלב האנאלי מאופיין אצל ילדים בדחפים תוקפניים שהתגברו כחלק מהתפתחות טבעית שלהם, והם עשויים לפתח מאבק שנובע מהרצון שלהם לשלוט בחייהם מאידך בדרך הזאת הם עלולים לחוות חרדה מפני נטישה לאבד את האם ופחד מלקבל עונש. נשתמש בדוגמה הבאה כדי להמחיש אפשרות להיווצרות הפרעה טורדנית כפייתית: ילד שאוהב את ההורה שלו פיתח משאלה שהוא מייחל למותו. אותם הדחפים התוקפניים והפנטזיות המיניות שנחווים כאסורים מעוררים אצל הילד תחושות של פחד ורגשות אשמה. כדי להפחית חרדה עושה שימוש בחשיבה מאגית בניסיון להימנע מקיום המשאלה האסורה. הפעולה של ההדחקה נחלקת לשניים, לעשייה שמבטאת את הדחף האסור באופן סמלי וקשורה למחשבה להרוג את ההורה, והשנייה שמבטלת את הפעולה באמצעות ההתנהגות הכפייתית.

מתוך ההבנה את הקונפליקטים איתם מתמודדים הילדים הצעירים בתקופת חייהם הראשונה פרויד הצביע על כך שילדים שיפתחו קווי אופי אובססיביים בבגרותם נוטים להיות אנשים עם צורך להקפיד על סדר, נטייה לדקדקנות בפרטים הקטנים ביותר, עקשנות וקמצנות כמאפיין של המאבק בילדות "להחזיק" את הצואה בקיבה. במידה והקונפליקט אינו נפתר הם עשויים לפתח מחשבות אובססיביות וטקסים כפייתיים או הפרעת אישיות אובססיבית כפייתית – הכול תלוי בהשפעה של עוצמת הדחפים המיניים והתוקפניים המולדים ובפתרון הקונפליקט סביב הצורך בשליטה בחוויה של הילד את חייו.

.

.

השורשים של הפרעה טורדנית כפייתיתית קשורים למאבק שנוצר ביחסים בין ילדים להוריהם סביב הצורך של הילדים להרגיש שיש להם שליטה על חייהם

.

.

הבנה והפנמה של כללים חברתיים – הבנה והפנמה של כללים חברתיים מתפתחים בעיקר בשלב הבא שפיתח פרויד אחרי השלב הפאלי ולרוב אופייני לגילאים 3-6 שנים. הוא נחשב לשלב משמעותי ומרכזי בהתפתחות האדם ונתפס כשלב בחיים סביבו מתארגנים חיי הנפש ונבנית הזהות המינית. הוא לא נקשר באופן ישיר למאבקי שליטה אבל עשוי להשפיע באופן עקיף כחלק מהאישיות המתפתחת של ילדים צעירים וטיב היחסים שפתחו עם הוריהם. נוהגים לקרוא לשלב זה גם בשם תסביך אדיפוס המאופיין במשיכה מינית של הילד לאמו אל מול אביו המשמש מתחרה שלו. המפתח לפתרון תסביך אדיפוס קשור להתפתחות תקינה של ה"סופר אגו", שנוצר כחלק מתהליך של הפנמת חוקים, איסורים וכללים חברתיים שמועברים ע"י הורים והסביבה. הילד שנמצא בתחרות עם אביו על תשומת ליבה של האם חש עוינות כלפיו שמובילה לתחושות אשמה. הקונפליקט נפתר כאשר ילדים מוותרים על מימוש המשאלה וממירים אותה בהזדהות והפנמה של איסורים וכללים שהאב הציב בפניהם.

אי קבלה של איסורים וכללים – כאשר ילדים מסרבים לקבל את הכללים שההורים מציבים בפניהם או מקבלים אותם באופן חלקי וממשיכים להתעמת איתם לרוב הם ייפתח "סופר אגו" נוקשה ומחמיר.

הגורמים לפתרון שלילי של תסביך אדיפוס יכולה לנבוע מסיבות שילדים עשויים להתעמת עם ההורים והסביבה באמצעות התנהגות שנקראת התנהגות בפעולה (acting out) בהשפעה של דחפים תוקפניים מולדים שאינם מווסתים ו/או גם כתוצאה מהפנמה והזדהות עם קווי אישיות של הורים נוקשים ומחמירים שבעצמם סובלים מחרדות גלויות ו/או סמויות, ומפנים כלפי ילדיהם אלימות מבחינה פיזית ו/או רגשית ו/או עקב חוויות של דחייה והורות שאינה מספקת.

בצורתו הפרימיטיבית והלא מפותחת ה"סופר אגו" עשוי להתגלות כנוקשה ומחמיר ביותר הגורם להצפה רגשית באמצעות תחושות אשמה ובעיקר אצל מטופלים הסובלים מסימפטומים אובססיביים שמרגישים שאינם מצליחים לשאת יותר את השיפוט העצמי והצורך שלהם להלקות את עצמם שוב ושוב. ילדים שמרגישים שהפניית תוקפנות כלפי ההורים עלולה "להרוס" אותם וכדי להימנע מאובדן אהבתם כלפיהם ופחד מתחושות אשמה הם מנווטים את הדחפים התוקפניים שלהם כלפי עצמם או כלפי הסביבה. הפניית התוקפנות כלפי עצמם עשויה לגרום להם לפתח דיכאון.

בצורתו הפרימיטיבית והלא מפותחת ה"סופר אגו" עשוי להתגלות כנוקשה ומחמיר ביותר כלפי המנגנון הנפשי "אגו" שקיים בו וגורם להצפה רגשית באמצעות תחושות אשמה ובעיקר אצל מטופלים הסובלים מסימפטומים אובססיביים שמרגישים שאינם מצליחים לשאת יותר את השיפוט העצמי והצורך שלהם להלקות את עצמם שוב ושוב. כאשר הילד עשוי לחוש שהפניית תוקפנות כלפי ההורים עלולה "להרוס" אותם אז, כדי להימנע מאובדן אהבתם כלפיו, ופחד מתחושות אשמה המנגנון הנפשי "אגו" מנווט את הדחפים התוקפניים כלפי עצמו ו/או כלפי הסביבה, לעיתים עושה שימוש בטקסים כפייתיים להפחית חרדה והפגיעה העצמית עשויה לגרום להיווצרות של דיכאון. לדוגמה, מטופלת בשנות העשרים לחייה חשה אשמה על בעיות התנהגות וריבים שהיו לה מול בנים ובנות בשכונת מגוריה בתקופת ילדותה. היא מחליטה לחזור משיקולים כלכליים וגרה עם סבתה. לאחר חזרתה מקפידה לעבוד משמרות לילה כדי שלא ייראו אותה מחשש שידברו וירכלו עליה. במהלך היום אינה יוצאת מהבית ולמעשה רגש האשמה גורם לה ליצור לעצמה מעין "בית כלא", חשה בלבול וחרדה גדולה ולא יודעת כיצד לנהוג..

התופעה של "חזרה כפייתית" – פרויד משתמש במושג "חזרה כפייתית" (repetition compulsion) כדי לתאר תופעה שבה האדם משחזר מעברו בהווה באופן לא מודע פעם אחר פעם אותם פעולות, חוויות או אירועים שגרמו לו לסבל וכאב. זהו מעין מנגנון נפשי שקיים אצל כולנו, מאחר וכל אחד עובר חוויות שונות בחיים שלעתים גורמים לו לחשוב עליהן באופן אובססיבי מעוררות חרדה ומעדיף לשכוח אותן. בקרב אלו שסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית ההתנהגות הכפייתית היא סימן או תופעה בולטת בהתנהגותם שנובעת מהצורך להפחית חרדה. באופן כללי התוכן הרגשי המודחק יכול לחזור בהווה ע"י זיכרון שקופץ, סימפטומים, חלומות או ביטוי בפעולה (acting out). פרויד מתאר זאת בצורה הבאה: "מה שנותר לא מובן כל כך חוזר ושב ולא נרגע, ופועל כמו רוח רפאים חסרת מנוחה עד שהיא זוכה להגיע לפתרון וישועה". השאלה המרכזית שנשאלת כאן היא מהו הדבר שגורם לאדם לנסות שוב ושוב לנסות לפתור את הבעיה? פרויד ראה בדחף שהוא אינסופי את הסיבה המרכזית מתוך הבנה שאדם שואף תמיד להגיע לפורקן מלא ולכן כאשר הוא אינו מצליח הוא מנסה זאת ושוב. זוהי הבנה שבטיפול הפסיכואנליטי משמשת את המטפל להוביל את המטופל להעלות מהלא מודע את אותם אירועים וזיכרונות מעוררים החרדה ובמקום לפעול את ההתנהגות הכפייתית פשוט לדבר אותה במילים. בקטע הבא עושה פרויד עושה קשר בין אובססיה כפייתית לאמונה באל אחד ובדתיות.

.

חזרה כפייתית זוהי תופעה שהאדם משחזר מעברו בהווה באופן לא מודע פעולות, חוויות או אירועים שגרמו לו לסבל וכאב

.

.

הדת כתפיסה אובססיבית – מבלי להיכנס להסברים היסטוריים מעמיקים נציין כי פרויד ראה בדת תפיסה חדשה ביחס לעולם קדום בו הייתה אמונה באלים. לתפיסתו, רצח אב קדמון גרם לתחושת אשמה בקרב חבריה שהובילה להחלטה להתלכד סביב חיים משותפים במטרה להגן על חבריה ולרסן דחפים מיניים ותוקפניים של אלו המנסים לפגועה בהם. הרעיונות הדתיים ואמונה באל אחד לפי פרויד מבוססים על אשליה שיש בעולם השגחה עליונה ששומרת עלינו מפני סכנות החיים ומטרתה להפחית תחושות של חוסר האונים, חוסר ישע וחרדה לנסבלים ולהרגיע את האדםמהבחינה הזאת הדת מספקת משען ונחמה ומקלה במקרים של אובדן בן משפחה או התפרצות מחלה האירוע נתפס כרצון האל ורבים משתמשים בביטוי: "הכול מלמעלה". פרויד מציג את הרעיון של האל לפי הדגם של ילד – אב, ובמקביל אדם – אלוהים. בשניהם תפקיד האב (אלוהים) נתפס כישות מגוננת אך גם מפחידה בעת ובעונה אחת. בהקשר האובססיבי, הוא אומר: "אפשר לראות בדת נוירוזה כפייתית (אובססיבית) כלל אנושית, וכמו זו של הילד, מקורה בתסביך אדיפוס, כלומר ביחס לאב". הדת כפייתית מאחר והיא מחייבת את האדם לנהוג ע"פ כללים שהגדירה ולוותר על חלק מדרגות החופש. הוא רואה בטקסים האובססיביים של האדם הכפייתי זהים לטקסיות הפולחנית הדתית ובמאמרו: "פעולות כפייתיות וטקסים דתיים" משנת 1907 מצביע פרויד על קשר בין הכפייתיות של האדם הנוירוטי האובססיבי לבין הפרקטיקה הדתית. בשתיהן יש משמעות סמלית  של טקס הגנה שתכליתו להיאבק ברגש האשמה הלא מודעלדוגמה, מטופל בשנות העשרים לחייו נתפס במעשה פלילי מספר בטיפול על תחושות של חסר אונים וקושי לשאת תחושת אשמה וחרדה על עוול גדול כלפי הוריו. הוא מחליט לחזור בתשובה מתוך צורך שאינו מודע, שיהיה אב עליון שישגיח וישמור עליו מפני מעשיו. הוא מדווח כי התפילה והחזרה על המילים מספקת עבורו תחושת רוגע והקלה שזקוק לה מאוד.

.

.

3. טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

הטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית בקליניקה משלב הבנות מרכזיות מתוך פסיכותרפיה פסיכואנליטית לצד גישות טיפוליות אינטגרטיביות הכוללות היבטים הממוקדים בחוויה הרגשית, במחשבות והרגשות, בהתאם לצורכי המטופל.

חרדה נוצרת בעקבות קונפליקטים פנימיים שקשורים למאבקי כוחות שהתפתחו בתקופת הילדות המוקדמת ביחסים עם ההורים ובעיקר תחושה של אובדן שליטה והעיסוק בצורך להחזיר לאדם את ההרגשה שהוא שולט בחייו. היא מושפעת מעוצמת הדחפים ויחסים שהתפתחו עם ההורים. לרוב הקונפליקט נוגע לרגשות קשים כמו משאלות אסורות ביחס להורים, תחושת אשמה ובושה שגורמות לבעיות, מעצורים ומגבלות שונות המובילות לסבל רב.

הטכניקה הפסיכואנליטית בטיפול שמה דגש על הקשבה למילים, אסוציאציות חופשיות, זיכרונות וחלומות כדי לסייע בהעלאה למודע את כל אותם התכנים שהודחקו ונשכחו מהזיכרון כדי לפתח מודעות עצמית ולמצוא דרכים להפחית חרדה ולהירגע. לנסות להבין את המקור של הבעיה ולהשתחרר ממנה או לכל הפחות לגרום להקלה. לשנות או לפחות לעדן את המחשבות והאמונות השליליות, ולנתב תוקפנות כלפי העצמי או הסביבה שיכולה להיות הרסנית לעשייה והנאה

.

.

נשארתם עדיין עם שאלות על הפרעת טורדנות כפייתית? לפגישת היכרות ניתן ליצור עימי קשר בקישור הבא ואשמח לסייע בכל אשר תצטרכו.

שלומי לוי I פסיכולוג חינוכי מומחה, פסיכותרפיסט ופסיכואנליטיקאי בקליניקה בפתח תקווה

.

.

מאמרים נוספים

אישיות אובססיבית כפייתית (OCPDׂ)

טיפול בדיכאון

טיפול בחרדה

פסיכותרפיה למבוגרים

שאלות ותשובות.

..

OCD טורדנות כפייתית
OCD - טורדנות כפייתית
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
whatsapp icon